ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Κ. ΣΠΑΝΟΣ ΣΤΟ E – RODOS

Κώστας Σπανός στο E-Rodos: “Η αγορά της Ρόδου έχει προοπτικές και αναβάθμισης και εξέλιξης και ανάπτυξης”

“Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η σαιζόν του 2024, σε ότι αφορά το επίπεδο των αφίξεων, ξεκίνησε και συνεχίζει δυναμικά. Η θεαματική όμως αυτή αύξηση δεν έχει αντίστοιχο αντίκτυπο και δεν αποτυπώνεται στα ταμειακά αποτελέσματα των τοπικών επιχειρήσεων οι οποίες είχαν αυξημένες προσδοκίες για επιπλέον έσοδα λόγω της αύξησης του εισερχόμενου τουρισμού”, δηλώνει στο  Ε-Rodos o Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου κ. Κώστας Σπανός , αναφερόμενος στην πορεία της τουριστικής σεζόν αλλά και της αγοράς . “Η παρουσία των μεγάλων αλυσίδων έχει καταλυτικές επιδράσεις στην αγορά” αναφέρει χαρακτηριστικά

“Είμαστε ο 7ος δημοφιλέστερος προορισμός στην μεσόγειο, από τους κορυφαίους στο Νότιο Αιγαίο, με ισχυρό brand name, και δυναμική για περαιτέρω ενίσχυση” δηλώνει στο E-Rodos o κ.Σπανός

Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Κώστα Σπανού στο E-Rodos:

Κύριε Πρόεδρε, η τουριστική σεζόν εξελίσσεται δυναμικά με τη Ρόδο να σημειώνει νέα ρεκόρ αφίξεων. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης αποτυπώνεται στην αγορά;

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η σαιζόν του 2024, σε ότι αφορά το επίπεδο των αφίξεων, ξεκίνησε και συνεχίζει δυναμικά. Αδιάψευστοι μάρτυρες αυτού τα στοιχεία της κίνησης που έχουν ανακοινωθεί από το αεροδρόμιο και το λιμάνι.

Η θεαματική όμως αυτή αύξηση δεν έχει αντίστοιχο αντίκτυπο και δεν αποτυπώνεται στα ταμειακά αποτελέσματα των τοπικών επιχειρήσεων οι οποίες είχαν αυξημένες προσδοκίες για επιπλέον έσοδα λόγω της αύξησης του εισερχόμενου τουρισμού.

Δεν λέμε ότι η αγορά και η οικονομία δεν κινείται. Αλίμονο αν δεν υπήρχε κίνηση μέσα στο ζενίθ της σαιζόν. Αυτό όμως που παρατηρούμε είναι μία υποαπόδοση της αγοράς.

Η αγορά λειτουργεί με διαφορετικές ταχύτητας ανάλογα το είδος αλλά στα ποιοτικά στοιχεία των πωλήσεων, αποτυπώνεται μεσοσταθμική καθήλωση των τζίρων στα περσινά επίπεδα, με παράλληλη μείωση του όγκου των πωληθέντων τεμαχίων.

Και δεν είμαστε οι μόνοι που παρατηρούμε τέτοια φαινόμενα. Υπάρχουν δηλώσεις και από άλλους φορείς και κλάδους της οικονομίας που μιλούν για μείωση της κατά κεφαλήν δαπάνης, μείωση του χρόνου παραμονής και φρένο στα χρήματα που ξοδεύουν.

Και είναι απόλυτα φυσιολογικό διότι οι χώρες από τις προέρχονται οι επισκέπτες μας, έχουν πληγεί και αυτές από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό οπότε οι προϋπολογισμοί τους είναι συγκεκριμένοι και συγκρατημένοι.

Έχοντας υπόψη αυτό, τα χρήματα που θα λείψουν από την αγορά φέτος θα είναι το ποσοστό αύξησης του κόστους του  τουριστικού πακέτου, καθώς και τα 50-60 εκατομμύρια του μη ανταποδοτικού για τον τόπο τέλους ανθεκτικότητας.

 

Οι θερινές εκπτώσεις και οι καλές προσφορές έχουν αναθερμάνει την αγορά;

Οι θερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν κάπως συγκρατημένα.

Δεν παρατηρήσαμε κάτι θεαματικό στην αρχή αλλά η κίνηση αυξάνεται όσο πηγαίνουμε προς το ζενίθ της τουριστικής περιόδου.

Ο Αύγουστος είναι ο καθοριστικός μήνας, και από τα στοιχεία που έχουμε την κούρσα των εκπτωτικών πωλήσεων οδηγούν για ακόμη μία φορά οι πολυεθνικές και οι μεγάλες αλυσίδες.

Η εκπτωτική περίοδος όμως είναι μακρά και ναι μεν δίνει την δυνατότητα στους καταναλωτές να ψωνίσουν όταν τα οικονομικά τους το επιτρέπουν αλλά ταυτόχρονα ευνοεί και την αναβλητικότητα στις αγορές.

Μία τόσο εκτεταμένη περίοδος εξυπηρετεί καλύτερα τα συμφέροντα των μεγάλων πολυεθνικών αλυσίδων καθώς με τους πόρους που διαθέτουν και  με τις στρατηγικές που ακολουθούν, καταφέρνουν να δημιουργούν κίνηση στα καταστήματα τους, φυσικά και διαδικτυακά, αποκτώντας πλεονέκτημα έναντι των φυσικών τοπικών επιχειρήσεων, χωρίς ο καταναλωτής να απολαμβάνει κάποια εξαιρετικά οφέλη σε επίπεδο τιμής και ποιότητας.

Γι’ αυτό πάγιο αίτημα του εμπορικού συλλόγου, τώρα που και οι προσφορές, ελέω υπουργείου έχουν απελευθερωθεί καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου,  είναι η σύμπτυξη της εκπτωτικής περιόδου σε διάστημα κάτω των 30 ημερών αλλά και την επαναφορά της επιλογής του χρόνου διενέργειας των εκπτώσεων τοπικά,  καθώς οι αγορές ανά την χώρα παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες, δεν απευθύνονται σε ομοιογενές καταναλωτικό κοινό,  δεν κινούνται με τους ίδιους ρυθμούς, ούτε έχουν τις ίδιες απαιτήσεις και κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα την αγορά και τις ανάγκες της από τους τοπικούς φορείς.

Είμαστε ο 7ος δημοφιλέστερος προορισμός στην μεσόγειο, από τους κορυφαίους στο Νότιο Αιγαίο, με ισχυρό brand name, και δυναμική για περεταίρω ενίσχυση.

Πώς έχει διαμορφωθεί το τοπίο στην αγορά του νησιού τα τελευταία χρόνια και πόσο έντονος είναι ο ανταγωνισμός που καλλιεργούν οι πολυεθνικές και οι μεγάλες αλυσίδες;

Η παρουσία των μεγάλων αλυσίδων έχει καταλυτικές επιδράσεις στην αγορά.

Είναι τόσο δυναμική η επίδραση τους, που μπορεί να επιφέρει μεταβολές σε ολόκληρο το εμπορικό οικοσύστημα με τις οποίες γειτνιάζει, όχι μόνο σε επίπεδο ανταγωνισμού αλλά και σε επίπεδο ανθρωπογεωγραφίας και σύνθεσης καταναλωτικού κοινού.

Δημιουργούν μεν ροές καταναλωτών, οπότε κάποια καταστήματα με διαφοροποιημένο προϊόν μπορεί να έχουν οφέλη από την αύξηση της επισκεψιμότητας στην περιοχή, αλλά ταυτόχρονα οδηγούν πολλές μικρές επιχειρήσεις με παρεμφερές αντικείμενο και προϊόντα σε ασφυξία και τελικά στο κλείσιμο.

Το είδαμε να συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις και στην δική μας αγορά όπου υπήρξαν αλλαγές, με αντικαταστάσεις, κλείσιμο ή μεταφορά επιχειρήσεων ακόμη και με αλλαγές αντικειμένου εργασιών προσαρμοζόμενοι στα νέα δεδομένα της αγοράς.

Ο ανταγωνισμός είναι σίγουρα σκληρός, τα εργαλεία και οι πόροι που διαθέτουν οι αλυσίδες τους δημιουργούν πλεονεκτήματα, όμως με κατάλληλη προσαρμογή και ευελιξία μπορεί να δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε να δημιουργούν και ευκαιρίες για τις πιο μικρές επιχειρήσεις.

Το εμπόριο ποτέ δεν ήταν μία εύκολη επιχειρηματική δραστηριότητα και είναι πολλά παραπάνω από το ανοίγω ένα κατάστημα.

 

Πιστεύετε ότι αποτελεί πλήγμα η απένταξη του έργου του Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου; Θα αναβάθμιζε το έργο την εικόνα και τη λειτουργικότητα της αγοράς της πόλης;

Κάθε χαμένη ευκαιρία θετικής παρέμβασης και αναβάθμισης αποτελεί πλήγμα, για την πόλη το εμπόριο τους κατοίκους τους επισκέπτες.

Το έργο του Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου ήταν μια τέτοια ευκαιρία καθώς παρείχε κονδύλια και ευκαιρίες παρέμβασης και χωροταξικά και αισθητικά στις επιλεγμένες για την δράση περιοχές του κέντρου, που πραγματικά παρουσιάζει σημάδια κόπωσης λειτουργικής και αισθητικής.

Θα ήταν επίσης μία ευκαιρία ανάδειξης του εμπορικού κέντρου της πόλης μας, καθώς οι περισσότεροι επισκέπτες μας, σύμφωνα με μία παλαιότερη έρευνα,   θεωρούν ότι η κύρια αγορά της Ρόδου είναι η μεσαιωνική πόλη αλλά και μία οργανωμένη απάντηση στην επέλαση των μεγάλων πολυεθνικών αλυσίδων.

Δυστυχώς αυτή η ευκαιρία χάθηκε, όχι με ευθύνη του Εμπορικού Συλλόγου ή του Επιμελητηρίου και πλέον θα πρέπει να αναζητηθούν άλλα μέσα, προγράμματα, εργαλεία, χρηματοδοτήσεις για την αναβάθμιση της αγοράς της πόλης μας και ως εικόνα αλλά κυρίως λειτουργικά.

Η αναβάθμιση και οι παρεμβάσεις είναι πλέον επιτακτικές και επείγουσες καθώς το κέντρο ασφυκτιά, χάνοντας καθημερινά σε αξία, επισκεψιμότητα, εμπορικότητα καθώς ούτε οι μόνιμοι κάτοικοι , ούτε  οι επιχειρηματίες, ούτε οι επισκέπτες είναι πλέον χαρούμενοι με την κατάσταση που επικρατεί στο αστικό αυτό περιβάλλον.

Σε τέτοιες προσπάθειες ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου θα είναι πάντα αρωγός και ένθερμος υποστηρικτής.

Η αγορά της Ρόδου είναι ελκυστική για τον επισκέπτη; Τα πρόβλημα της προσβασιμότητας αποτρέπει τον επισκέπτη από το να μεταβεί στο κέντρο της πόλης;

Όπως ανέφερα και προηγουμένως το κέντρο έχει περιέλθει σε μία κατάσταση όπου κανείς δεν είναι ευχαριστημένος. Είναι μια περιοχή που βρίσκεται, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, σε κατάσταση  υπερκορεσμού, έχει ξεπεράσει προ πολλού την φέρουσα ικανότητα του και κάθε προσπάθεια επίσκεψης του μπορεί να εξελιχθεί σε μία μικρή περιπέτεια.

Το κέντρο της πόλης μας έχει σωρευμένες δυσλειτουργίες, παρκινγκ, κυκλοφοριακό, πεζόδρομοι, δρόμοι, πεζοδρόμια, απορρίμματα κλπ που λίγο πολύ είναι σε όλους γνωστά.

Η πρόσβαση γίνεται αναγκαστικά με ΙΧ καθώς δεν υπάρχει ανεπτυγμένο δίκτυο δημόσιας συγκοινωνίας και για να λέμε και αλήθειες δεν είμαστε συνηθισμένοι να μην χρησιμοποιούμε το ΙΧ μας ή να παρκάρουμε μακριά από την εργασία μας.

Το αποπνικτικό συναίσθημα που δημιουργεί κυκλοφοριακή συμφόρηση, που σε συνδυασμό με τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα που προστίθενται τους καλοκαιρινούς μήνες, τα βαρέα οχήματα, τα παράνομα παρκαρισμένα, τις λίγες για τον αριθμό των οχημάτων θέσεις στάθμευσης, την κατάληψη των θεσμοθετημένων θέσεων φορτοεκφόρτωσης από ΙΧ, τις καταλήψεις θέσεων στάθμευσης από ταμπέλες και γλάστρες, τις ακατάστατες ώρες διανομών εμπορευμάτων και τροφοδοσίας των καταστημάτων, την κατάσταση των δρόμων, την υπερβολική ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στους πεζοδρόμους, τα φαινόμενα άγρας πελατών, και επαιτείας, και άλλα δεινά, δεν συντελούν στο να είναι η εμπειρία αγοράς στο κέντρο την καλύτερη δυνατή.

Αυτά πρέπει να διορθωθούν, να μπει μια τάξη σε όλο αυτό. Να εφαρμοστεί ο κανονισμός λειτουργίας της πόλης, να μπουν κανόνες σε διανομές, τροφοδοσίες, να μαζευτούν οι παρανομίες, να υπάρχει επιτήρηση στη στάθμευση, στις καταλήψεις χώρων.

Ακόμη και η σκέψη για κλείσιμο του κέντρου θα μπορούσε, να συζητηθεί ή να εφαρμοστεί, με πρόσβαση σε αυτό μόνο των μόνιμων κατοίκων και των υπολοίπων είτε πεζών είτε μέσω ενός συγκοινωνιακού δικτύου από περιφερειακά πάρκιγκ.

Μπορεί μεν να αποτελούν, προκλήσεις δυσεπίλυτες όμως οι λύσεις οποίες απαιτούνται, δεν θα πρέπει να είναι απαραίτητα καινοτόμες, αλλά σίγουρα θα πρέπει να είναι τολμηρές.

Οι μελέτες δείχνουν ότι όπου δημιουργήθηκαν ανοιχτοί χώροι, ελεύθεροι κυκλοφορίας, η επισκεψιμότητα και η εμπορική κίνηση αυξήθηκαν κατακόρυφα, η ποιότητα ζωής των κατοίκων βελτιώθηκε και η επίσκεψη στους χώρους αυτούς αποτέλεσε θετική εμπειρία αυξάνοντας την ικανοποίηση των πολιτών.

Σε αυτή την βάση ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου, πάντα ήταν και παραμένει πρόθυμος, να συνεργαστεί, να παραθέσει τις προτάσεις του, να συμβάλει θετικά, σε όλα αυτά που πρέπει να γίνουν για την βελτίωση της ζωής και εμπειρίας κατοίκων και επισκεπτών.

Συνεχίζεται η πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου για τη στάθμευση των οχημάτων στο Λιμάνι της Ακαντιας; Ποια η ανταπόκριση των επισκεπτών και πολιτών; Πόσο σημαντική η συμβολή του Δήμου Ρόδου στην επιτυχία της όλης πρωτοβουλίας με τη μεταφορά οδηγών και επιβατών στο κέντρο της πόλης;

Η πρωτοβουλία και η προσπάθεια μας συνεχίζεται για την προώθηση και την προβολή του πάρκιγκ της Ακαντιάς.

Η προσπάθεια γίνεται κυρίως διαδικτυακά, με την προώθηση του QR code, που σε οδηγεί μέσω του Google maps στην τοποθεσία αλλά και μέσω στοχευμένης  προβολής της τοποθεσίας, με λέξεις κλειδιά.

Τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά καθώς στα δύο χρόνια λειτουργίας έχουμε 500.000χιλιάδες προβολές με περίπου 22χιλιάδες μοναδικούς χρήστες που ολοκλήρωσαν την διαδρομή μέσω της εφαρμογής.

Αν το 22χιλιάδες φαίνεται σε κάποιους μικρό είναι 22χιλιάδες αυτοκίνητα που δεν πάρκαραν πάνω στα πεζοδρόμια, στα τείχη, σε στροφές, ή παρεμπόδισαν την κυκλοφορία.

Και όλα αυτά με αρκετά περιορισμένους πόρους για την προβολή.

Οι κριτικές που λαμβάνουμε είναι εξαιρετικές και οι ελάχιστες κακές, υπάρχουν και αυτές, αφορούσαν την λειτουργία της υπηρεσίας της μεταφοράς με το mini bus, καθώς φέτος άργησε πολύ να αρχίσει δρομολόγια, αλλά και θέματα που αφορούσαν κυρίως την πληροφόρηση για αυτά.

Κάποιες άμεσης απόδοσης παρεμβάσεις θα μπορούσαν  να είναι η τοποθέτηση εμφανών πληροφοριακών πινακίδων που θα κατευθύνουν σωστά τους οδηγούς προς τα εκεί, η ανάρτηση των δρομολογίων του mini bus προς διευκόλυνση  των χρηστών του χώρου αλλά και λίγο περισσότερη προβολή και διαφήμιση.

Η προσπάθεια πρέπει θα συνεχιστεί και πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη για να πετύχει το εγχείρημα, που μέχρι τώρα αποτελεί την μόνη ρεαλιστική λύση και θα πρέπει να δώσουμε τα εύσημα και στην διοίκηση του λιμενικού ταμείου αλλά και στην διεύθυνση της μεσαιωνικής πόλης που στηρίζει και χρηματοδοτεί το εγχείρημα.

Κλείνοντας κύριε Σπανέ, πώς βλέπετε το μέλλον της αγοράς της Ρόδου;

Η αγορά της Ρόδου έχει προοπτικές και αναβάθμισης και εξέλιξης και ανάπτυξης.

Και δεν αναφέρομαι μόνο στην αγορά του κέντρου, καθώς αγορά δεν είναι μόνο Μεσαιωνική πόλη ή το εμπορικό τρίγωνο του κέντρου αλλά και τις περιφερειακές, αυτές που βρίσκονται στις γειτονιές, που πολλές φορές  ξεχνάμε, παραμελούμε αλλά συμβάλουν και αυτές με τον δικό τους ρόλο και μέγεθος ειδικά με την ανάπτυξη των κατοικιών  βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Είμαστε ο 7ος δημοφιλέστερος προορισμός στην μεσόγειο, από τους κορυφαίους στο Νότιο Αιγαίο, με ισχυρό brand name, και δυναμική για περαιτέρω ενίσχυση.

Έχουμε αντέξει πολλαπλές κρίσεις, ειδικά από το 2008 και μετά από κρίσεις χορτάσαμε.

Πολλές από αυτές τις μετατρέψαμε σε ευκαιρίες, μέσω μετασχηματισμών, αλλαγών, προσαρμογών και παρά τις απώλειες η αγορά ξαναβρήκε τον βηματισμό της και ανέκαμψε.

Στα επόμενα χρόνια θα χρειαστεί να αλλάξουν πολλά, να διορθώσουμε πολλά,  να μετασχηματιστούμε ψηφιακά, να προσαρμοστούμε ξανά σε μία διαδικασία που αποτελεί μέρος μιας διαρκούς προσπάθειας υπερκέρασης προκλήσεων γιατί το εμπόριο δεν ήταν ποτέ μία εύκολη επιχειρηματική δραστηριότητα.

Παρά τις δυσκολίες, τις αντιξοότητες τις προκλήσεις η αισιοδοξία παραμένει γιατί όπως έλεγαν και οι παλιοί το εμπόριο μπορεί να αρρωσταίνει βαριά, όμως δεν πεθαίνει και πάντα ανακάμπτει, με αδιάψευστο μάρτυρα για αυτό την πράξη.

Σας ευχαριστώ για το βήμα και την φιλοξενία.